Igapäevaelu harjutus – taime eest hoolitsemine

Igapäevaelu harjutus – taime eest hoolitsemine

Lapsed naudivad, kui neid kaasatakse igapäevase elu toimingutesse. See on suurepärane võimalus õppida hoolitsema ümbritseva keskkonna eest. Õpetab isiklikku vastutust ja austust ning arendab nii peen- kui üldmotoorika oskuseid kui ka keskendumisvõimet.

Näiteks hea on lasta lapsel aidata toataimede eest hoolitseda, laps tunneb ennast täisväärtusliku perekonnaliikme ja panustajana. Üldiselt ei ole lapsel võimalik iseseisvalt sellist tegevust läbi viia. Taimed asuvad tema jaoks liiga kõrgel, laps ei pruugi teada, kui palju vett iga taime jaoks oleks vaja jne. Seepärast peaks selline tegevus toimuma pigem täiskasvanu järelvalve all.

Aga võib anda lapsele selle ülesande montessoripedagoogilisel moel, nii, nagu seda tehtaks Laste Majas (Casa de Bambini) – pannes lapsele vastutuse iga sammu eest, lastes tal ülesande täielikult otsast lõpuni iseseisvalt täita. See eeldab oskust üks tegevus tervikuna läbi viia, nõuab palju keskendumist ja pakub lapsele teistsugust kogemust kui lihtsalt koos vanematega kodus koos toimetamine.

Selleks iseseisvaks ülesandeks on lapsele vajalik:

  • mittemürgine toataim, mis asub lapsele nähtavas ja kättesaadavas kohas, ideaalis tema enda toas või kööginurgas (taim ei tohiks olla liiga tundlik ja peaks kannatama ülekastmist);
  • ettevalmistatud kandik, millele on loogilises järjekorras vasakult poolt paremale paigutatud:
    • väike (ideaaljuhul klaasist) kann,
    • lehter (saab ka lehtrita, aga samas see annab lisaelemendi),
    • väike kauss ja väike švamm (švammi saab väiksemaks lõigata),
    • väike rätik või lapp, millega maha või lehekaenalasse läinud vett pühkida;
  • vaba ligipääs veele.

Täiskasvanu valmistab kandiku ette ja alguses näitab, kuidas teha. Ta viib toiminguid läbi aeglaselt ja ettevaatlikult, ainult näidates, sõnu ei ole vaja kasutada. (Sest lapsed õpivad tegude, mitte sõnade järgi, ja liigsed sõnad viivad tähelepanu mujale.)

Seega, lapsele lillekastmist ette näidates vii kõigepealt ettevalmistatud kandik laua või tööpinna peale, too ka taim. Võta lehter, aseta see kannu sisse ja mine ettevaatlikult sellega vee järgi. Täida kann ettevaatlikult veega, jälgides, et see ei saaks liiga täis. Vii kann tagasi kandiku peale, võta lehter ära. Vala natuke vett kausi sisse, tee švamm märjaks, pigista üleliigne vesi välja ja siis pese švammiga õrnalt taime lehti. Kui taim on puhastatud, siis võta kann ja kasta taime veega. Mine ja vala ülejäänud vesi ära (kraanikaussi). Aseta taim tagasi, pühi lapiga tööpind üle. Aseta kõik asjad uuesti kandiku peale ja vii tagasi oma kohale.

Laps jälgib seda. Kui tahab sekkuda, ütle näiteks: "Oota natuke, nüüd mina teen, varsti on sinu kord." Iga laps peaks ootama oma korda.

Kui olete ettenäitamise lõpetanud, siis ütle: "Nüüd saad sina proovida!"

  

 

Kui laps tegutseb, siis jälgi kaugemalt, andes talle piisavalt vabadust omaette tegutsemiseks. Ta ei tohiks tunda, et keegi teda liiga tähelepanelikult vaatab või kontrollib, mida ta teeb. Kui ta teeb midagi valesti või teistmoodi – pole viga! Kui laps tegutseb, siis meie enam ei sekku, isegi ei kommenteeri. Kui vesi läheb põrandale, siis võid rahulikult pakkuda talle kuivatamiseks suuremat lappi. Aita võimalikult vähe, kui võimalik, siis üldse mitte. Laps õpib oma vigadest. Kui tunned, et laps ei mäleta, kuidas peaks tegema, saad hiljem jälle demonstreerida otsast lõpuni.

Ülesanne on mõeldud umbes 2,5–4-aastastele lastele, aga ka nooremad saavad kaasa teha vastavalt oma arengule ja oskustele. Lastele pakub selline ülesanne väljakutset ja põnevust. Ei ole üldse lihtne viia läbi nii mitu sammu järjest. Proovige!

 

 

Toimetanud: Elo Säre